Introducció
La
Secretaria de Família de la Generalitat de Catalunya crea el programa de suport
a la parentalitat “Créixer en família” amb els objectius d’orientar, reforçar i
donar eines als pares i mares en l’educació dels seus fills i filles.
Què
oferim?
Quants
cops, com a pares i mares, ens hem preguntat si som els únics que ens sentim insegurs?
Si hi ha altres maneres d’educar? O quines actituds són les que poden afavorir
la resolució de conflictes amb els fills i filles?
· Té l’objectiu de potenciar el reconeixement i
la confiança en les pròpies capacitats dels progenitors.
· Els tallers que ofereix pretenen ser espais
d’intercanvi d’experiències entre pares i mares amb fills i filles d’edats
similars.
· Està guiat per professionals experts en la
formació de famílies en què les prioritats són reflexionar en relació a per què
educar, què fer i com fer-ho.
Com
es realitzarà el taller?
· Consta de 6 sessions de dues hores.
· El programa també ofereix, a nivell virtual,
un espai d’intercanvi entre les famílies i un calaix de recursos amb eines per
aplicar la parentalitat positiva.
A
qui va dirigit?
A
les famílies de les escoles bressol municipals d’Esparreguera
Dates,
horari i contingut de les sessions del taller
Totes
les sessions es realitzaran en dijous de 19 a 21 h
06/11/2014
Sessió 1 – Mama! Papa! Upa...!
Inevitablement, és durant els primers anys de vida de l’infant que
als pares i a les mares els sorgeixen més qüestions sobre com afrontar la
criança del nadó (Seré capaç d’alletar el meu fill? Sabré per què plora? Podré
calmar-lo?), les pràctiques educatives a posar en marca (Com li faré entendre
el que està bé i el que està malament?) i la capacitat de fer-ho (I si
m’equivoco? Com sabré que ho faig bé?)... Els pares reflexionaran entorn de les
necessitats de vinculació afectiva i les estratègies per establir una relació
de qualitat amb el fill o filla.
13/11/2014
Sessió 2 – Deixa’m! ...
Jo sol!
La primera
infància és l’etapa en què l’infant fa les primeres conquestes en la seva
autonomia: en el menjar, en el dormir, etc., que li aporten aprenentatges, autoestima
i seguretat en si mateix. Per tant, també és el moment en què els pares i les
mares hauran d’exercir una autoritat competent que marqui els límits, orienti i
acompanyi l’infant en aquest procés d’aprenentatge amb afecte, confiança i
respecte... Els pares i mares reflexionaran com l’autonomia, l’autoritat i
l’afecte són els elements bàsics per establir unes relacions de qualitat.
20/11/2014
Sessió 3 – A dormir, no! ... Hi ha un monstre
El procés evolutiu propicia en els infants un canvi de visió del
món i de si mateixos. La transició d'una etapa a una altra sol aguditzar la
inestabilitat emocional, i per això són freqüents els plors, les rebequeries,
les pèrdues de gana, les dificultats en el son i, en general, conductes
regressives davant situacions que els produeixen angoixa o incertesa: la
separació dels pares, la necessitat d’afirmar la seva identitat i les
exigències sobre el seu comportament i aprenentatges... La sessió conduirà les
famílies a reconèixer les seves emocions davant les conductes d’oposició dels
fills i filles, la qual cosa permetrà la cerca dels seus propis recursos per
acompanyar els infants en el seu procés de construcció i afirmació de la seva
identitat.
27/11/2014
Sessió 4 – Per menjar,
li poso la TV i fora problemes!
L'hora de menjar, de canviar-se, del bany... són situacions
privilegiades per enfortir vincles afectius, per a l'aprenentatge, la conquesta
d'autonomia i l'exercitació de la responsabilitat personal dels infants. També
és en aquestes activitats que, des del naixement, els pares i mares han de
tenir present que
és més important el COM que el QUÈ, ja que és a través d'elles que
els infants interioritzen les actituds, els comportaments i la relació (en
positiu o en negatiu) que els adults hi estableixin (transmissió de valors). La
sessió pren com a objectiu l'anàlisi de com afrontar totes les possibilitats de
les activitats quotidianes i quins són els aprenentatges que s'hi poden
vincular.
04/12/2014
Sessió 5 – El meu fill no para. Ho toca tot, ho remena tot... És
un trasto!
Durant els tres primers anys de vida, "l'ocupació"
bàsica dels infants se centra en el desenvolupament de les seves capacitats i
en l'aprenentatge, en què el factor essencial és la interacció amb les
persones, amb els objectes i els espais. És en aquest escenari, que el joc
esdevé un camp d'aprenentatge on l'infant assaja accions, formes de
comunicar-se i habilitats que després generalitza i aplica en altres
situacions... Es reflexionarà amb els pares i mares sobre com el joc de
l'infant evoluciona a mesura que canvien les seves capacitats, les seves
necessitats i les seves experiències vitals, i en com l'adult pot generar
situacions i activitats d'aprenentatge enriquidores per a les criatures a
partir del joc.
20/12/20134
Sessió 6 – monogràfic:a escollir entre els participants
Lloc
de realització
Escola
Bressol Municipal Coloraines
Passeig
del Castell s/n
08292
Esparreguera
Inscripció
Les places són obertes a totes les famílies en especial a les de les
Escoles Bressols Municipals Coloraines
Com és una activitat que ha organitzat l’AMPA Coloraines, en cas que hi
hagués moltes inscripcions, al ser un grup de màxim 25 persones, les famílies
sòcies a l’AMPA Coloraines tindrien
prioritat . En el cas que sobrin places s’oferiran a l’EBM Cucuruga
A
partir de les 9h del dia 23/10/2014
Al ser un cicle de sessions formatives les persones que vulguin
participar hauran d assistir a totes les sessions.
Places
limitades per rigorós ordre d'inscripció i amb preferència per les famílies
sòcies a l’AMPA.
Data límit d’inscripció, dia 30 Octubre de 2014.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
El bloc es fa gran amb els teus comentaris!